Monday, March 15, 2010

TẬP ĐOÀN THÉP TIẾN LÊN TẦM VÓC CỦA SỰ ĐẦU TƯ LỚN

HTV - VOV- VOH- VTV - SCTV đang tác nghiệp
Đại diện lãnh đạo tập đoàn thép Tiến Lên phát biểu


Ông Nguyễn Mạnh Hà chủ tích hội đồng quản trị ký lưu niệm

Ông Nguyễn Mạnh Hà đánh chiên lên sàn giao dịch
Lãnh đạo sở giao dịch chứng khoán thành phố chúc mừng TLH


Góc thời sự Hoàng Dũng Huệ

TẬP ĐOÀN THÉP TIẾN LÊN

TẦM VÓC CỦA SỰ ĐẦU TƯ LỚN

Nhân dịp Công ty Cổ Phần tập đoàn Thép TIẾN LÊN niêm yết và phiên giao dịch chính thức cổ phiếu TLH ngày 16/3/2010 tại Sở Giao Dịch Chứng Khoán Tp.HCM. Nhà báo đã có dịp tiếp xúc và phỏng vấn nhanh ông Nguyễn Mạnh Hà – chủ tịch Hội đồng Quản Trị công ty Cổ Phần Thép Tiến Lên.

Nhà báo: Xin ông giới thiệu một vài nét về quá trình phát triển của cổ phiếu TLH?

Ông Nguyễn Mạnh Hà:

Trong những năm gần đây, nền kinh tế Việt Nam không ngừng có những bước phát triển vượt bậc tạo dựng được vị thế nhất định trong khu vực cũng như trên toàn thế giới. Có được những thành công như trên không thể không kể đến những đóng góp to lớn của các Doanh Nghiệp Việt Nam nói chung và khối đầu tư của các doanh nghiệp tư nhân nói riêng.

Trong bối cảnh chuyển mình nhanh chóng của đất nước. Ngày 16 tháng 10 năm 1992 tiền thân Công ty CP Tập Đoàn Thép Tiến Lên là Doanh nghiệp Tư Nhân Tiến Lên đã được thành lập theo Quyết định của UBND tỉnh Đồng Nai đi vào hoạt động chính thức ngày 11 tháng 01 năm 1993 với tổng số vốn điều lệ ban đầu la 549.080.000đ với ngành nghề kinh doanh chủ yếu là buôn bán vật liệu xây dựng. Từ số vốn ít ỏi ban đầu, cơ sở vật chất, kho bãi rất nghèo nàn công ty đã không ngừng phấn đấu, nỗ lực phát triển qua từng năm liền. Ngày 22 tháng 11 năm 2001, Doanh Nghiệp Tư nhân Tiến Lên đã được chuyển đổi thành Công ty TNHH Tiến Lên do sở Kế Hoạch Đầu Tư tỉnh Đồng Nai cấp với số thành viên sáng lập là 03 thành viên với vốn điều lệ là 15.000.000.000đ đánh dấu cột mốc quan trọng trong tiến trình phát triển của công ty.

Không chỉ dừng lại ở đó từng năm trôi qua Công ty từng bươc có những biến đổi và phát triển không ngừng, hòa chung với xu hướng phát triển của nền kinh tế Công ty TNHH Tiến Lên đã tiến hành chuyển đổi và sáp nhập hai công ty Tây Nguyên và Đại Phúc thành Công ty Cổ Phần Tập Đoàn Thép Tiến Lên với số vốn góp của các cổ đông lên đến 540.000.000.000. Cùng với sự phát triển không ngừng về nguồn vốn, vị thế Công ty đã không ngừng được khẳng định và lớn mạnh trên thị trường trong nước và thế giới.

Hiện tại, Tập đoàn Thép Tiến Lên đã trở thành một trong các nhà sản xuất và phân phối thép công nghiệp hàng đầ Việt Nam. Theo dự báo của các chuyên gia trong ngành, thị trường thép nội địa đang có dấu hiệu cung vượt quá cầu, sự cạnh tranh giữa các DN thời gian tới ngày một gay gắt. Tuy nhiên, với phân khúc thị trường sản phẩm Tiến Lên đã lựa chọn, dòng sản phẩm chính của Tiến Lên sẽ chỉ cạnh tranh với hàng ngoại nhập. Đặc biệt trong dòng sản phẩm thép hình (U, I, H…) Tiến Lên là doanh nghiệp nội địa duy nhất có khả năng sản xuất chủng loại kích thước lớn.

Cuối năm 2008, Tiến Lên đã mua lại cổ phần, nâng tỷ lệ sở hữu tạo Công ty TNHH Sản xuất và Thương Mại Đại Phúc, công ty TNHH Thép Tây Nguyên lên trên 95%. Đồng thời đã đầu tư thêm máy móc thiết bị hiện đại nhất khu vực phía Nam về gia công chỉnh phẳng thép tấm có độ dày từ 0.2mm đến 40mm và trong năm 2010 Tiến Lên sẽ đầu tư thêm cho Đại Phúc khoảng 100 tỷ đồng mua thêm đất mở rộng nhà xưởng, kho bãi nhằm nâng cao năng lực cạnh tranh trong khu vực.

Điều này đã củng cố thêm vị thế và giúp Tiến Lên trở thành một trong các doanh nghiệp dẫn đầu cả nước về sản xuất thép hình các loại. Chưa dừng lại ở đó, từ năm 2010 vị thế dẫn đầu của Tiến Lên trong dòng sản phẩm thép hình dân dụng và công nghiệp sẽ càng được củng cố khi Công ty đưa dự án nhà máy cán thép hình với công suất lên đến 300.000 tấn/ năm đi vào vận hành.

Nhà máy Bắc Nam đang được xây dựng tại khu Công nghiệp Tam Phước (Long Thành, Đồng Nai) với tổng số vốn đầu tư 400 tỷ đồng. Nhà máy đã hoàn thành các hạng mục xây dựng cơ bản vào tháng 9 vừa qua và hiện đang trong giai đoạn lắp đặt thiết bị, dự kiến cuổi quý II/2010 sẽ vận hành thử và từ quý III/2010 sẽ cung cấp sản phẩm thương mại. Điều lưu ý là hợp đồng nhập dây chuyền sản xuất chính được ký kết vào thời điểm khó khăn nhất của ngành thép thế giới nên giá trị dây chuyền chỉ là 11 triệu USD, rẻ một nửa so với mức giá hiện nay. Đây là một lợi thể trong tương lại kho công ty có thể lựa chọn hình thức khấu hao linh động, tăng sức cạnh tranh với cả sản phẩm cùng loại nhập khẩu và sản xuất bởi các doanh nghiệp khác trong nước.

Nhà báo: Xin ông cho biết định hướng phát triển kinh doanh của các dự án đầu tư trong năm 2010?

Ông Nguyễn Mạnh Hà:

Vào những năm tới khi nhà máy cán thép hình đi vào hoạt động, doanh thu và lợi nhuận của Tiến Lên sẽ tăng mạnh (xem bảng). Công suất sản xuất của toàn công ty sẽ nâng từ mức 60.000 tấn/năm hiện nay lên mức 300.000 tấn/ năm. Theo thiết kế, các sản phẩm chủ yếu của nhà máy cán thép hình sẽ là các sản phẩm có chủng loại kích thước lớn như: Thép chữ U, quy cách U140 – U300, thép chữ V, quy cách V100 – V180, thép chữ I quy cách I120 – I250 và thép đường ray P24, thép tròn chế tạo thép thanh dùng cho công nghiệp đóng tàu… Hiện nay các sản phẩm có kích thước lớn này Việt Nam vẫn đang phải hoàn toàn nhập khẩu.

Về đầu tư kinh doanh bất động sản: Tiến Lên đầu tư dự án khu dân cư – thương mại 8,36 ha tại xã Tam Am, huyện Long THành, tỉnh Đồng Nai (Khu hành chính mới của UBND tỉnh Đồng Nai theo Nghị Quyết số 129/2008/NQ – HĐND (05/12/2008) của Hội đồng nhân dân tỉnh Đồng Nai) và được UBND tỉnh Đồng Nai chấp thuận theo công văn số 786/UBBD – CN (01/02/2010) dự kiến khởi công vào quý 2/2010/

Về kế hoạch doanh thu – lợi nhuận năm 2010 – 2011 đã được đại hội đồng cổ đông thông qua có khả năng tăng thêm nguồn doanh thu từ dự án kinh doanh bất động sản khu dân cư Thương mại An Phước, do vậy tỷ lệ Cổ tức/ mệnh giá sẽ cao hơn dự kiến. Báo cáo tài chính hợp nhất năm 2009 đã được kiểm toán: Vốn điều lệ: 540 tỷ đồng, Doanh thu thuần: 2.342 tỷ đồng, lợi nhuận sau thuế: 142 tỷ đồng, cổ tức/mệnh giá: 25,13%, thặng dư vốn cổ phần: 89,9 tỷ đồng, quỹ dự phòng tài chính: 24.7 tỷ đồng, quỹ khen thưởng phúc lợi: 11 tỷ đồng.

Kế hoạch lợi nhuận và cổ tức ăm 2010 – 2011 (đã được đại hội đồng cổ đông thông qua): Vốn điều lệ: năm 2010: 750 tỷ đồng, năm 2011: 1.000 tỷ đồng, Doanh thu thuần: năm 2010: 10.356 tỷ đồng, năm 2011: 18.123 tỷ đồng, Lợi nhuận sau thuế: năm 2010: 324 tỷ đồng, năm 2011: 568 tỷ đồng, cổ tức/mệnh giá: năm 2010: 30,3%, năm 2011: 39,8%

Định hướng phát triển sản xuất kinh doanh trong thời gian tới: tiếp tục phát triển ổn định kinh doanh, sản xuất những mặt hàng truyền thống như thép hình, thép cuộn, thép tấm để làm bàn đạp vững chắc cho những định hướng mới, chuyển dịch dần cơ cấu tăng tỷ trọng doanh thu từ khâu sản xuất, trong đó ưu tiên phát triển và ứng dụng công nghệ chế tạo kim loại đen hiện đạo của thế giới. Triển khai và ứng dụng những công nghệ quản trị hiện đại của các tập đoàn đa quốc gia trong đó có xét đến điều kiện hoàn cảnh lịch sử, yếu tố truyền thống của dân tộc Việt Nam; Phấn đấu đến năm 2015 tập đoàn Tiến Lên trở thành một trong 3 tập đoàn sản xuất và kinh doanh sắt thép hàng đầu tại Việt Nam.

Kinh doanh đa ngành nghề, đa lĩnh vực, đa quốc gia nhằm phân tán rủi ro là xu hướng tất yếu của các tập đoàn kinh tế hiện nay và Tập đoàn Tiến Lên cũng không là ngoại lệ, do vạy trong kế hoạch sản xuất kinh doanh trong những năm tới tập đoàn Tiến Lên sẽ knh doanh một số ngành nghề mang tính đột phá về lợi nhuận và công nghệ mới như kinh doanh dịch vụ kho bãi, cảng biển, vận tải viễn dương, cơ sở hạ tầng khu công nghiệp, kinh doanh bất động sản, xử lý môi trường, trồng, chế biến sản phẩm xao su và đồng thời xây dựng phát triển thông mạng lưới phân phối sản phẩm sắt thép tại các khu công nghiệp trên toàn quốc và khu dân cư tập trung, phát triển thị trường sản phẩm ra các nước trong khối ASEAN trong đó ưu tiên trước mắt cho thị trường nước bạn Lào.

Nhà báo xin cảm ơn những thông tin của ông!

============================================================


Angle time the Hoang Dung Hue



MOVING UP STEEL GROUP

Stature OF THE BIG INVESTMENT

Occasion Corporation Steel Group and Listed UP official session shares on March 16, 2010 at TLH Department HCMC Securities Trading. Journalists have the opportunity to contact and interview quickly Nguyen Manh Ha - Chairman of the Board and Steel Joint Stock Company forward.

Journalist: Could you introduce some features of the development process shares TLH?

Mr. Nguyen Manh Ha:

In recent years, Vietnam's economy has not stopped the boom step built up a certain position in the region and worldwide. There were successes as it is impossible not to mention the contributions of the great Company of Vietnam in general and the volume of investment of private enterprises in particular.

In the context of its rapid transfer of the country. October 16, 1992 precursor JSC Steel Group is Up Up Progress Private Enterprise was established by decision of the provincial People's Committee officially put into operation on 11 May 1993 with a total of 01 initial charter capital is 549.080.000d with business mainly trade in building materials. Since little initial capital, facilities, warehousing companies have very poor constantly striving, development efforts through individual years. November 22, 2001, Private Business Up Progress has been converted into Company Ltd. Progress Up by Department of Planning and Investment of Dong Nai granted with founding members are 03 members with capital of 15,000. 000.000d marked milestones in the evolution of the company.

Not just stop there each year passed the company has gradually changes and ongoing development, peace with the development trend of the economy Tien Co., Ltd. has conducted up conversion and merger of two Highlands and Dai Phuc Co. Company Stock Steel Group Progress up with capital contributed by shareholders of up to 540 billion. With the ongoing development of capital, position the company has been constantly affirmed and grew strong on the domestic market and the world.

Currently, Up Steel Group has become one of the manufacturer and distributor of industrial steel multi Vietnam. According to experts in the industry, domestic steel market is showing signs supply exceeds demand, competition among enterprises on time to a fierce. However, with market segments Progress up the product selection, product line up of Progress will only compete with imported goods. Especially in the steel product lines (U, I, H ...) Progress up the domestic business only capable of producing large size category.

In late 2008, Progress bought up shares, raising the percentage of ownership creating Co. Production and Trade Dai Phuc, Highland Steel Company Ltd over 95%. Simultaneously invested more machinery most modern in the South of flat steel plate processing adjust thickness from 0.2mm to 40mm and the 2010 Progress will invest up to Dai Phuc added about 100 billion to buy more land to expand the factory, warehouse to enhance competitiveness in the region.

This has further strengthened the position and help Progress up to become one of the leading enterprises throughout the country to produce steel section. Not stop there, since 2010 the leading position of the Progress product line up in the civil and steel industry will be strengthened as the project company to the steel mill with a capacity of up to 300,000 tons per year went into operation.

North-South plant being built in Tam Phuoc Industrial Zone (Long Thanh, Dong Nai province) with total investment capital of 400 billion. Plant items have completed construction in September on the past and is currently in phase equipment installation, projected last quarter II/2010 will operate from your III/2010 will try and provide products trade. This note is a contract in the main production line was signed at the time of the most difficult of the world steel industry value chain, so only 11 million USD, cheaper than half price today. This is a benefit to future storage company may choose the form of flexible depreciation, increased competitiveness with the same products imported and produced by other enterprises in the country.

Journalist: Could you tell us the direction of business development of investment projects in 2010?

Mr. Nguyen Manh Ha:

In the years when the steel mill went into operation, revenue and profits will increase rapidly up Progress (see table). Production capacity of the entire company will increase from the 60,000 tons per year to the current 300,000 tons per year. By design, the main products of the steel mill is the product category size, such as: U Steel, specifications U140 - U300, Steel V, specifications V100 - V180, steel letters I specifications I120 - I250 and P24 steel rail lines, round steel bar used to manufacture steel shipbuilding industry ... Currently the product size is Vietnam still entirely imported.

Investment business of real estate: Up Progress Project investors residential - commercial 8.36 ha in Tam Am, Long Thanh district, Dong Nai (the new administrative area of the provincial People's Committee Resolution No. 129/2008/NQ - Council (May 12, 2008) of the Council of People's Dong Nai province) and provincial People's Committee approved the dispatch of 786/UBBD - CN (February 1, 2010) estimated start of the first quarter 2/2010 /

About the plan sales - profits year 2010 - 2011 was the Congress of shareholders through likely increase revenue from the project business real estate residential Commerce An Phuoc, therefore the rate of stock News / par value will be high than expected. Consolidated financial statements were audited in 2009: capital: 540 billion, net profit: 2342 billion, profit after taxes: 142 billion, dividend / par value: 25.13%, surplus outstanding share capital: 89.9 billion, the financial reserve fund: July 24 billion, reward and welfare fund: 11 billion.

Planned profit and dividend ăm 2010 - 2011 (was great meeting of shareholders by): Capital: 2010: 750 billion, in 2011: 1.000 billion, net profit: in 2010: 10,356 billion copper, 2011: 18,123 billion, profit after tax: 2010: 324 billion, 2011: 568 billion, dividend / denominations in 2010: 30.3% 2011: 39.8%

Oriented production and business development in the near future: To continue developing a stable business, production of traditional products such as Steel, steel coil, steel plate for pedal firmly to the new orientation, shifted gradually increase the proportion of structural revenue from production, which prioritize the development and application of manufacturing technology direction of the black metal world. Implementation and application of modern technology management of multinational corporations including conditions consider a historical, traditional elements of the nation of Vietnam; strive to 2015 corporations Up Progress become one of the three corporations producing iron and steel business in Vietnam.

Multi-sector business, multi sector, multi-national in order to disperse risks are inevitable trend of economic corporations today and risen to the Group is no exception, so the plan for exporting business corporations in the coming years will knh Progress up some business industry breakthrough in profits and new technologies such as business services warehousing, seaports, ocean transportation, infrastructure of industrial zones and business property, environmental remediation, planting, processing su xao while building and developing information products distribution networks in the steel industry nationally and residential focus and developing market products to the ASEAN countries where the immediate priority for the Laos market.

Journalists like to thank his information!

1 comment: